Jazda po nowemu

Kodeks drogowy to zbiór przepisów, które pozwalają nam bezpiecznie poruszać się po drogach. Ich podstawą jest Prawo o ruchu drogowym, którego ostatniej zmiany dokonał Sejm RP 6 września 2001 roku. Nowe przepisy weszły w życie 1 stycznia 2002 roku, ale wielu użytkowników dróg nie zdążyło się z nimi zapoznać.

Od 1 stycznia 2002 r. dzieci poniżej 12 lat można przewozić z przodu tylko w fotelikach ochronnych. Dotyczy to wszystkich samochodów osobowych, autobusów, samochodów ciężarowych i innych pojazdów samochodowych, nawet gdy nie są one wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Od 13 maja 2002 r. każde dziecko w wieku do 12 lat, które nie przekracza 150 cm wzrostu, musi być przewożone w foteliku ochronnym lub w innym urządzeniu ochronnym. Dzieci starsze niż 12 lat lub wyższe niż 150 cm używają pasów bezpieczeństwa.


Jeżeli kierowca autobusu szkolnego sygnalizuje zamiar włączenia się do ruchu, kierowca innego pojazdu powinien zwolnić, a gdy jest to konieczne, zatrzymać się, aby ułatwić mu ten manewr.


Zabronione jest, by kierowca podczas jazdy korzystał z telefonów wymagających trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.


Nowe przepisy jednoznacznie uściśliły bezwzględne pierwszeństwo przejazdu szynowego (tramwaju) wobec innych uczestników ruchu, z wyjątkiem sytuacji, gdy: 
- ze znaków drogowych czy sygnalizatorów wynika inny sposób zachowania
- tramwaj wyjeżdża z zajezdni lub pętli tramwajowej na jezdnię.


Pieszy idący po lewej stronie jezdni musi ustąpić miejsca pojazdom nadjeżdżającym z kierunku przeciwnego.
Pieszy idący po drodze dla rowerów musi ustąpić miejsca nadjeżdżającym rowerom (nie dotyczy to osób niepełnosprawnych).


Od 1 stycznia 2002 r. droga żwirowa została zakwalifikowana do dróg gruntowych i dlatego kierowca wyjeżdżający z takiej drogi na jezdnię jest włączającym się do ruchu – powinien ustąpić pierwszeństwa.


Od nowego roku zmieniając pas ruchu na skrzyżowaniu należy ustąpić pierwszeństwa pojazdowi już jadącemu po tym pasie oraz pojazdowi, który zamierza wyjechać na ten pas z prawej strony.


Światła postojowe lub pozycyjne powinny być używane jedynie podczas zatrzymania nie wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego (np. nie można używać tych świateł podczas przymusowego zatrzymania wynikającego z nadawanego przez sygnalizację świetlną sygnału czerwonego lub podczas zatoru drogowego).


Od 1.01.2002 r. osoby zwolnione z obowiązku używania pasów ze względów zdrowotnych zamiast zaświadczenia muszą uzyskać orzeczenia lekarskie stwierdzające ten fakt.


Przejazd zespołu pojazdów z większą niż dotychczas liczbą przyczep będzie możliwy po uzyskaniu zezwolenia wydawanego na przewozy nienormatywne.


Kierujący motorowerem powinien poruszać się po poboczu. Po jezdni jedynie wówczas, gdy jazda motorowerem utrudniałaby ruch pieszych lub gdy pobocze nie nadaje się do jazdy.


Kierowca skręcający w drogę poprzeczną ma pierwszeństwo przed rowerzystą przejeżdżającym przez jezdnię, z wyjątkiem sytuacji, gdy rowerzysta znajduje się na wyznaczonym przejeździe.


Rowerzysta korzystający z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów i pieszych musi ustąpić miejsca pieszym.
Wjazd rowerzysty z drogi rowerowej na pobocze jest włączeniem się do ruchu.

Rowerzysta ma obowiązek korzystać z istniejącej drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych.

Rowerzysta może jechać po chodniku, gdy: dozwolona prędkość na jezdni przekracza 60 km/godz., szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 m.

Opiekun dziecka może poruszać się wraz z nim po chodniku, jadąc powoli i ustępując miejsca pieszym.


Od wielu lat osoby niepełnosprawne korzystają z ułatwień w ruchu drogowym. Ułatwienia pozostają. Nowelizacja przepisów mówi o konieczności zaopatrzenia pojazdu niepełnosprawnego w kartę parkingową, która powinna być umieszczona za przednią szybą, w sposób umożliwiający jej odczytanie. Taką kartę parkingową wydaje tylko starosta na podstawie orzeczenia i opinii komisji orzekającej. Posiadacz karty będzie mógł korzystać z przywilejów także za granicą.


Od 1 stycznia br. pojazd, który został usunięty z drogi ze względu na naruszenie przepisów, brak tablic rejestracyjnych lub stan wskazujący, że nie jest używany, a właściciel nie odebrał go w terminie 6 miesięcy, przejęty zostaje z mocy ustawy na własność gminy albo Skarbu Państwa.


Rozszerzono okoliczności, w których pojazd uprzywilejowany może nie stosować się do zasad ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych. Dotychczas dotyczyło to ratowania życia, mienia, porządku publicznego i bezpieczeństwa. Od stycznia doszło zapewnienie bezpieczeństwa osobom na kierowniczych stanowiskach państwowych. Do pojazdów uprzywilejowanych wchodzą pojazdy Sił Zbrojnych.


Do przejazdu pojazdów nienormatywnych, których wymiary, masa i nacisk z ładunkiem czy bez przekraczają wartości określone w przepisach, wprowadzono odpłatność za ich pilotowanie. Koszty pilotowania ponosi właściciel lub posiadacz pojazdu.


Wprowadzono nowy dokument niezbędny do zarejestrowania pojazdu, tzw. świadectwo oryginalności. Wymagany będzie od stycznia 2003 r.


Zniesiono rejonizacje badań technicznych pojazdów.


Od 1 czerwca 2002 roku, aby uzyskać prawo jazdy kategorii A lub B, należy mieć 18 lat.


Za udostępnienie materiałów dziękujemy pani komisarz Barbarze Kosiorek z Komendy Powiatowej Policji w Otwocku.

Oprac. Cis